Anna Chmiel
ur.1979.
Kraków, Polska.
Polem działań artystki jest, malarstwo, ilustracja i multimedia. Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych na wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ze specjalizacją malarstwa sztalugowego . W sztuce szuka z jednej strony, pogłębionej refleksji, zaangażowania i maestrii, a z drugiej zabawy materią i przyjemności w tworzeniu. Życie jest dla niej podróżą, tajemnicą, malarstwo i twórcze działania z innymi, jednym ze sposobów zgłębiania, tej tajemnicy. Od 2019 związana z krakowskimi ośrodkami sztuki niezależnej i oddolnej kultury Składem Solnym, CSW Wiewiórka czy Pracownią Drożdżownia. Współtworzy kolektyw Siostry Rzeki. Ma na swoim koncie wystawy indywidualne i zbiorowe a także działania twórcze i realizacji projektów artystycznych, muzycznych i aktywistycznych i edukacyjnych. Od 2022 jej nowa pasja sa analogowe animacje typu Liqid Light Show. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Głównym pytaniem jakie sobie stawiam dziś jest: czy ekologiczne współbycie człowieka z drugim człowiekiem istotami nie-ludzkimi i przyrodą jest możliwe?
Jeśli tak- jak powinniśmy nad tym pracować? Jak to praktykować, i jak o tym opowiadać, by móc przekazać tą wiedzę, doświadczenie i wypracowaną postawę innym?
Sztuka, czasem pozwala mi znajdować odpowiedzi.
Anna Chmiel o sobie :
Głównym pytaniem jakie sobie stawiam dziś jest: czy ekologiczne współbycie człowieka z drugim człowiekiem, istotami nie-ludzkimi i przyrodą jest w ogóle możliwe?
Jeśli tak- jak powinniśmy nad tym pracować? Jak się gromadzić? Jak to praktykować, i jak o tym opowiadać, by móc przekazać tą wiedzę, doświadczenie i wypracowaną postawę innym?
Sztuka, czasem pozwala mi znajdować odpowiedzi.
Czuję wręcz obsesyjną potrzebę przebywania w plenerze. Tworzę impresyjne, barwne notatki w szkicownikach, zdjęcia, nagrania terenowe. Plener to dla mnie bycie w naturze całą sobą, wszystkimi zmysłami. Jednak potrzebuję moje zmysły zmysły nakłonić do koncentracji i zapamiętania tego co widziałam, słyszałam i czułam. Obraz, który później powstaje ma w sobie zapis czasu, miejsca, pory dnia i roku, niesie emocje, refleksje, obecność, historię i pamięć. Posiłkuję się szkicami malarskimi ale i tymi dźwiękowymi.
W erze kryzysu i zmian klimatycznych malarstwo pejzażowe, a zwłaszcza
plenerowe i field recording zmienia swój kontekst. Mam poczucie, że to mój hołd składany pięknu natury. Piękno ma swój rewers i jest nim widmo zagłady.
Wewnętrznie pracuję nad zadaniem pomieszczenia i uniesienia w sobie tych dwóch rzeczywistości. Najważniejsze zadanie to nie zamykać oczu, uszu i serca.
Czuć i reflektować, wytrzymując napięcie.
Pragnę opowiedzieć o moich działaniach indywidualnych i o pracy w kolektywie Siostry Rzeki.
Obszar działania
- Malarstwo, w tym zwłaszcza pejzaż
- Aktywizm na rzecz planety, a zwłaszcza rzek, działanie w kolektywie Siostry Rzeki.
- Skład Solny- działania w obszarze kultury niezależnej
- Field Recording, głębokie słuchanie
-
Rozwój osobisty i praktyki na pograniczu sztuki, psychologii, filozofii, duchowości i ekologii.
Doświadczenie
Praktyka malarska
2006- trwa
Kolektyw Siostry Rzeki
2019 trwa
Skład Solny i CSW Wiewiórka
2021 trwa
Liquid light Show
2021 trwa. Pokazy analogowych animacji, malarstwo na żywo i działania performatywne z użyciem techniki.
Konserwacja dzieł sztuki/ konserwacja malarstwa
2004- 2021 Kraków.
Od czwartego roku studiów na ASP, na wydziale WKiRDS brałam udział w wielu projektach konserwatorskich.
W 2005 roku uczestniczyłam w miesięcznych praktykach studenckich w Muzeum KL Auschwitz-Birkenau.
Nagrody
21/01/2021 - 01/02/2021 Wystawa “Art beyond boundaries”
The National Art Center, Tokyo- międzynarodowa wystawa grupowa artystów tworzących w technice sumi-e lub, malujących tuszem.
Otrzymałam wyróżnienie jury.